پیاده-سازی-14001

استاندارد ISO14001

استاندارد ISO14001

سازمان ها با پیاده سازی استاندارد ایزو 14001 با کمک یک شرکت مشاوره متخصص تعهد خود را نسبت به بهبود مستمر و کاهش تأثیرات زیست محیطی نشان می دهند. با اخذ گواهینامه ایزو 14001 می توانید هنگام شرکت در مناقصه های خرید سبز و عمومی و خصوصی ، موقعیت معامله شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. از آنجا که ذینفعان به طور گسترده ای از مسائل زیست محیطی آگاه می شوند ، گواهینامه ایزو 14001 به برند شما کمک می کند تا به عنوان یک سازمان که الزامات استاندارد زیست محیطی را پیاده سازی کرده است ، از سایر سازمان ها  متمایز شود.

شرکت هایی که استاندارد ISO14001 را پیاده سازی می کنند ، با هدف به حداقل رساندن ضایعات ، از مواد تا مصرف انرژی ، در کل زنجیره تأمین بپردازند و از این طریق می توانند هزینه را کاهش دهند.گذشته از نشان دادن اینکه سازمان شما متعهد به پایداری است ، صدور گواهینامه استاندارد ISO14001 ممکن است خطر تعهدات نظارتی و زیست محیطی را کاهش دهد.

مزایای پیاده سازی استاندارد 14001

بهبود در اعتبار کسب و کار شما – با اطمینان به مشتریان مبنی بر اینکه تعهد خود را برای مدیریت اثربخش از اثرات زیست محیطی خود دارید ، می توانید با حفظ تصویر عمومی و بهبود روابط جامعه ، تصویر و سهم بازار خود را ارتقا بخشید.

بهبود کنترل هزینه – یکی از پیشرفت هایی که تمام شرکت ها به دنبال آن هستند کاهش هزینه ها است. سیستم مدیریت محیط زیست می تواند در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی و مواد ورودی به این امر كمك كند

تصمیم گیری مبتنی بر شواهد – با اطمینان از اینکه از داده های دقیقی برای تصمیم گیری در مورد بهبود استفاده می کنید ، می توانید شانس موفقیت در پیشرفت های خود را به جای داشتن چندین تلاش ناموفق برای اولین بار به میزان زیادی افزایش دهید. با استفاده

ایجاد فرهنگ بهبود مستمر – با بهبود مستمر ، می توانید به عنوان یک روش منظم به سمت فرآیندهای بهتر و کاهش تأثیرات محیطی بکار بگیرید تا بتوانید تصویر عمومی خود را بهبود بخشید و به طور بالقوه هزینه های خود را کاهش دهید

افراد خود را درگیر کنید – با درگیر کردن کارمندان خود در یک تلاش گروهی برای کاهش ردپای خطرات محیط زیست می توانید تمرکز و حفظ کارمندان را افزایش دهید.

مراحل پیاده سازی استاندارد ایزو 14001

قبل از پیاده سازی هر استانداردی حتما از یک تیم مشاوره متخصص و مجرب در سازمان خود استفاده کنید

1) پشتیبانی مدیریت را بدست آورید – پشتیبانی مدیریتی بسیار مهم است. بدون این پشتیبانی اجرای ISO 14001 تقریباً قطعاً شکست خواهد خورد. برای متقاعد کردن مدیریت خود ، باید فروش خوبی داشته باشید و وباید مدیر سازمان خود را به این باور برسانید که ایزو 14001ایده خوبی است .

2) الزامات قانونی را شناسایی کنید – اطمینان از این که شما الزامات قانونی و سایر موارد لازم برای سیستم مدیریت محیط زیست خود را شناسایی کرده اید ، یک گام مهم دیگر برای اطمینان از موفقیت شما در پیاده سازی استاندارد 14001 است.

3) دامنه سیستم مدیریت محیط زیست خود را تعریف کنید – برای اطمینان از محدودیت کارهایی که باید انجام شود ، باید دامنه سیستم مدیریت محیط زیست خود را تعریف کنید. این امر به جلوگیری از ورود مناطقی از مشاغل شما كه می تواند تاثیری در محیط نداشته باشد ، كمك می كند.

4) روش ها و فرایندهای سیستم مدیریت محیط زیست خود را تعریف کنید – اینها شامل فرایندها و رویه هایی خواهد بود که شما در صورت پیشگیری از اثرات منفی زیست محیطی و پاسخگویی به شرایط اضطراری ، به عنوان نتایج لازم و سازگار به آنها ضروری می دهید.

5) رویه ها و فرآیندهای ایزو 14001را پیاده سازی کنید – از آنجا که همه فرآیندها نیازی به مستند سازی رویه ندارند ، مهم است که تصمیم بگیرید کدام یک از آنها باید مستند شوند تا از آسیب های محیطی جلوگیری شود.

6) آموزش و آگاهی – کارکنان باید آموزش ببینند که ISO 14001 چیست و چرا این کار را انجام می دهید.

7) انتخاب یک شرکت گواهینامه دهنده – نهاد صدور گواهینامه شرکتی است که در انتها ی پروژه وارد خواهد شد تا فرآیندهای سیستم مدیریت محیط زیست شما را برای رعایت الزامات ISO 14001 و همچنین اینکه آیا سیستم مؤثر و دارای بهبود مستمر است ممیزی نماید. بهتر است با مشاور سازمان خود جهت انتخاب سازمان گواهینامه دهنده خود مشورت کنید زیرا این می تواند یک قدم بسیار مهم در موثر بودن اجرای شما باشد.

8) عملکرد سیستم مدیریت محیط زیست ؛ اندازه گیری و نگه داشتن سوابق نشان می دهد که فرایندها مؤثر هستند و در صورت لزوم پیشرفت هایی در EMS شما ایجاد می شود. نهادهای صدور گواهینامه زمان مشخصی را برای ممیزی شناسایی می کنند تا اطمینان حاصل شود که کا اسناد ومدارک سیستم به اندازه کافی با الزامات استاندارد ایزو 14001 انطباق دارد.

9) ممیزی های داخلی – الزامات استاندارد و نهاد صدور گواهینامه از شما می خواهد که قبل از ورود به انجام ممیزی صدور گواهینامه ، هر یک از مراحل داخلی را بررسی کنید. این به شما فرصتی می دهد تا اطمینان حاصل کنید که فرآیندها همان کاری را که شما برنامه ریزی کرده اید انجام می دهد ، و در غیر این صورت ، شما فرصتی برای برطرف کردن هر مشکلی که می یابید ، خواهید داشت.

10) بازنگری مدیریت – همان اندازه پشتیبانی از مدیریت که برای اجرای ISO 14001 مهم است ، دخالت مدیریت در نگهداری مداوم EMS حائز اهمیت می باشد. برای اینکه اطمینان حاصل شود که فرایندها دارای منابع کافی برای اثربخشی و بهبود هستند ، مدیریت نیاز به بررسی داده های مشخص شده از فعالیت های EMS و واکنش مناسب به آن داده ها دارد.

11) اقدامات اصلاحی – برای رفع مشکلات و بهبود سیستم ، باید از اقدامات اصلاحی استفاده کنید تا علت ریشه ای هر مشکلی را پیدا کنید و برای از بین بردن علل ریشه ای اقدامات لازم را انجام دهید.

12) ممیزی صدور گواهینامه – در اینجا شرکت گواهینامه دهنده اسناد و مدارك و شواهد شما را بررسی می كند و تا تأیید كند كه شما تمام الزامات لازم استاندارد ISO 14001 را برطرف كرده اید.

نتیجه گیری:

ISO 14001 به جای بهبود سیستم مدیریت ، بر بهبود عملکرد محیط زیست متمرکز است. استاندارد سیستم های مدیریت محیط زیست بر تعامل رهبری و نیاز به درک زمینه ایزو 14001 برای مدیریت بهتر ریسک و ارتقاء مدیریت محیط زیست تأکید دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *