مدل فرایندی APQC

تاریخچه و کلیات مدل APQC

مدل APQC به سازمان ها کمک می نماید تا کار بصورت دقیق تر، سریع تر و با اطمینان بیشتری به ثمر برسد. مرکز بهره وری و کیفیت آمریکا مقام اول جهان در معیار سنجش، بهترین شیوه ها، فرایند و بهبود عملکرد و مدیریت دانش است.

ساختار منحصر به فرد مدل APQC به عنوان یک مدل غیر انتفاعی مبتنی بر عضو، باعث می شود که در بین رقبا متفاوت باشد.شرکای APQC با بیش 500 سازمان عضوجهانی در تمام صنعت ها می باشد. APQC با بیش از 40 سال تجربه، رهبر جهان در سازمان های تبدیل شده است.

مهارت های اصلی مدل APQC 

معیار سنجش 

Benchmarking فرآیند مقایسه و اندازه گیری سازمان شما در برابر دیگر سازمان ها در هر نقطه از جهان می باشد تا بتوانید بینش ها، اقدامات و عملکردها را به گونه ای بررسی کنید که بتواند به سرعت به عملکرد کلاس جهانی کمک نماید.

مدل APQC به عنوان رهبر جهان در معیارهای سنجش، متوجه شده است که سازمانها به دلایل زیر مورد ارزیابی قرار می گیرند:

بهبود بهره وری و کاهش هزینه ها

تسریع و مدیریت تغییرات

دستیابی به پیشرفت و نوآوری،

تعیین اهداف عملکرد

مدیریت دانش 

مدل APQC (مدیریت دانشKM) را به عنوان مجموعه ای از رویکردهای سیستماتیک برای کمک به اطلاعات و جریان دانش بین افراد مناسب در زمان مناسب (در فرمت مناسب در هزینه مناسب) تعریف می نماید تا بتوانند به طور موثر برای برای سازمان ایجاد ارزش نمایند

بهبود فرآیند و اندازه گیری

سازمان های برتر در سطح یکنواخت به دنبال راه هایی برای بهبود چابکی کسب و کار خود و عملکرد عملیاتی برای حفظ رقابت می باشند

برنامه مدیریت فرایند و عملکرد مدل APQC می تواند شما را با ابزار، تکنیک ها و استراتژی ها به شما در دستیابی به اهداف عملکرد شما کمک کند. تحقیقات ما در مورد بهترین عملکرد، عوامل موفقیت را به طور موثر مدیریت فرآیندهای کسب و کار، از جمله بیان انگیزه تغییر و ارائه شیوه های مورد نیاز برای انتقال به تمرکز مبتنی بر فرآیند، کشف کرده است. شما می توانید اکتشاف پایگاه مدل APQC را برای به دست آوردن بهترین شیوه های تمرینی در این زمینه بیابید یا مشاوران حرفه ای بی نظیر ما را برای یک راه حل سفارشی و مشارکتی استخدام کنید

چارچوب فرایند 

فرآیند طبقه بندی فرایندهای (PCF)  Process Classification Framework لیستی از فرایندهایی است که APQC تهیه نموده که در سازمان ها برای تعریف فرایندهای کاری به طور جامع و بدون انسداد استفاده می کنند. فراتر از این که تنها یک لیست باشد، PCF به عنوان یک ابزار برای پشتیبانی از معیار سنجی، مدیریت محتوا و انجام سایر فعالیت های مهم مدیریت فرایند عمل می کند.

چرا سازمانها از PCF استفاده می نمایند 

مراحل بهبود فرایند ها را شناسایی و اولویت بندی می نماید

تعاریف و ارتباط مسئولیت ها در فرآیندهای کسب و کاررا شناسایی و بهبود می بخشد

معیارهای داخلی را با سایر سازمانها مورد ارزیابی قرار می دهد

موجب راه اندازی و به روز رسانی فناوری اطلاعات برای فرآیندهای مشابه در سراسر سازمان می گردد

ایجاد ساختاری مناسب برای اندازه گیری عملکرد فرایندها

درک وابستگی ها و ارتباط بین فرآیندها مشخص می نماید

محتوا و دانش سازمانی را تقویت می نماید

شایان ذکر است طبق چارچوب مدل فرایند APQC ، هر سازمان برای انجام مأموریت‌ها و وظایف خود دارای دو دسته فرایند می باشد که آن را در به ثمر رساندن فعالیت‌های مرتبط با ماموریت اصلی کسب و کار یاری می نماید، که عبارتند از فرایندهای اصلی و پشتیبانی. این مدل معمولاً فرایندهای عملیاتی و مدیریتی سازمان را در ۱۳ دسته اصلی در سطح سازمان طبقه‌بندی می‌نماید. این مدل دارای 6 فرایند اصلی و ۷ فرایند پشتیبانی می باشد. این تعریف از فرایند در سطح اول مدل به‌معنای همان طبقه‌های فرایندی می باشد. منطق مدل PCF برای تقسیم‌بندی فرایندها در سطح یک،منطقی کاملا وظیفه‌گرا می باشد: هر چند این مدل یک کلیت یک‌پارچه دارد، در عین حال هر بخش از آن هم به شکلی طراحی شده که می‌توانید به صورت جداگانه از آن استفاده نمایید.

مدل APQC   منبعی است که در طول مسیر فرآیند محوری می توان از آن به عنوان مرجعی کامل استفاده نمود. چارچوب مدل APQC  در مراحل مختلفی از چرخه مدیریت فرایند شامل: معماری فرآیندها، شناسایی و مدلسازی فرایندها، تحلیل و پایش کاربرد دارد. از این چارچوب در برخی از ERP های معتبر به عنوان الگو برتر نیز استفاده می نمایند.

13 دسته اصلی طبقه بندی فرآیند مدل APQC

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *