استاندارد iso 14001

مشاوره ایزو 14001

استاندارد ایزو 14001 الزامات یک سیستم مدیریت زیست محیطی را که یک سازمان می تواند برای بهبود عملکرد محیطی خود استفاده کند ، مشخص می کند.  اخذ ایزو 14001 برای سازمانهایی در نظر گرفته شده است که می خواهند مسئولیت های زیست محیطی خود را بطور منظم مدیریت کنند که به ستون پایداری محیطی کمک می کند. ایزو 14001 بخشی از استانداردهای خانواده ایزو 14000 در مدیریت محیط زیست ، استاندارد داوطلبانه ای است که سازمان ها می توانند به آنها مجوز دهند. ادغام آن با سایر استانداردهای سیستمهای مدیریت کیفیت، که معمولاً ایزو 9001 است ، می تواند در دستیابی به اهداف سازمانی بیشتر کمک کند.

استانداردهای ISO 14001 که در سال 1996 توسط سازمان بین المللی استاندارد ایجاد شده است ، جزئی از خانواده استاندارد ها ایزو 14000 است که برای ترویج و راهنمایی یک رویکرد مدیریت محیط زیست طراحی شده است. مناسب برای هر نوع سازمان (شرکت ، سازمان های مردم نهاد ، اتحادیه و غیره) که نگران بهبود سیستم تولید ، مدیریت و عملیات خود به عنوان راهی برای کنترل بهتر اثرات زیست محیطی آن هستند. دستورالعمل های این هنجار (که در سال 2015 به روز شد) می تواند توسط یک سازمان تأیید شده بررسی و تأیید شود .

مزایای ایزو 14001

استفاده از ISO 14001 برای سازمانهایی که سیستم مدیریت محیط زیست دارند ، مزایای بسیاری دارد. سازمان ها و شرکت ها دریافتند که استفاده از استاندارد باعث:

بهبود بهره وری منابع  

کاهش ضایعات

کاهش هزینه ها

مدیریت خطرات زیست محیطی

 افزایش اعتماد ذینفعان و مشتری

 بهبود تأثیر کلی بر محیط زیست

و افزایش دانش کارکنان می‌شود.

اهمیت ایزو 14001

ISO 14001 یک استاندارد توافق شده بین المللی است که الزامات یک سیستم مدیریت زیست محیطی را تعیین می کند. این کمک می نماید تا سازمان ها با استفاده از اثربخش ترین منابع و کاهش ضایعات ، به دست آوردن مزیت رقابتی و اعتماد ذینفعان ، عملکرد محیطی خود را بهبود بخشند.

الزامات ISO 14001

انتصاب یک شخص به عنوان مسئول هماهنگی EMS؛

شناسایی چگونگی تعامل سازمان با محیط زیست.

شناسایی اثرات زیست محیطی واقعی و بالقوه.

پایش و اندازه گیری پیشرفت برای دستیابی به اهداف خود

چهار عنصر جهت برنامه ریزی ایزو 14001

سازمان بین المللی استاندارد ایزو یک سیستم مدیریت زیست محیطی را به عنوان “بخشی از سیستم مدیریتی که برای مدیریت ویژگی های زیست محیطی ، انجام تعهدات مربوط به انطباق و مقابله با ریسک ها و فرصت ها استفاده می شود” تعریف می کند. “چارچوب استاندارد ISO 14001 را می توان به عنوان یک چرخه بیان کرد. PDCA (برنامه ریزی ، اجرا ، بازرسی ، بهبود) برای بهبود مستمر الزامات زیست محیطی که در پیاده سازی استاندارد به ترتیب موارد ذیل می باشد:

فرایند PDCA در مدیریت کیفیت

برنامه ریزی

پیاده سازی و بهره برداری

ممیزی و اقدام اصلاحی.

بازنگری مدیریت.

چرا ما به EMS احتیاج داریم؟

هر سازمان به یک سیستم مدیریت محیط زیست نیاز دارد. یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) به مشاغل پایدار در پیاده سازی سیستمهایی کمک می کند که ضمن افزایش کارایی عملکرد ، تأثیر سازمان را بر محیط زیست کاهش می دهد

مزایای مالی و اقتصادی ایزو 14001

استاندارد ایزو 14001دارای چندین مزیت اقتصادی و مالی برای مشاغل است. در حقیقت ، با بهبود تصویر برند و مطابقت آنها با استانداردهای بین المللی ، گواهینامه ایزو 14001شرکت ها را قادر می سازد تا رقابت بیشتری داشته باشند. اجرای یک سیستم مدیریت منابع موثر از طریق صدور گواهینامه ایزو 14001 شرکت ها را قادر می سازد عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشند.

اهداف ایزو 14001

هدف ایزو 14001ایجاد EMS است که قادر به:

شناسایی و کنترل اثرات زیست محیطی فعالیت ها ، محصولات و خدمات آن

به طور مداوم عملکرد محیطی خود را بهبود می بخشد

پیاده سازی یک رویکرد سیستماتیک برای تعیین اهداف زیست محیطی. برای دستیابی به این اهداف؛ و نشان دادن اینکه آنها به دست آمده اند

استاندارد ایزو 14001به یک سازمان نیاز دارد تا مجموعه ای از شیوه ها و رویه ها را اجرا کند که منجر به یک سیستم مدیریت زیست محیطی مؤثر می شود. ایزو14001  یک استاندارد فنی نیست و الزامات تعیین شده توسط قوانین یا مقررات را جایگزین نمی کند.

نتیجه گیری

سیستم مدیریت محیط زیست ایزو 14001 روشی برای مدیریت جنبه های کسب و کار شما است که تأثیر بسزایی در محیط زیست دارد. بهبود سیستم مدیریت زیست محیطی EMS  در سطح قابل قبول و مورد نیاز ایزو 14001،  به حفظ اعتبار سازمان شما و پس انداز هزینه ها کمک می کند. این می تواند به افزایش تعامل کارمندان شما کمک کند و انطباق قانونی و نظارتی شما را بهبود بخشد.

گروه مشاوران مدیرفا اطمینان می دهد که سیستم مدیریت محیط زیست ISO 14001 جزئی از عملیات روزانه شما خواهد شد. ما در دفتر مرکزی و هم در محل کار شما پشتیبانی بی نظیری را با بهره گیری از کارشناسان مجرب خود ارائه می دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *